♥ Followers ♥

Friday, January 2, 2015

Percubaan pertama : Tart telur ~

First Januari dah rajin dah, bangun seawal 4 pagi, terus main COC hehe .. Kemudian subuh, lepas subuh mengeloot lagi, geng2 COC dah bising dah suruh aku mandi ..
Yelah aku mandi, padahal tak pun, aq pegi dapur buat telur separuh masak dulu..
Lepastu buat workout sikit (sumpah semput..)
Lepastu baru aku mandi, settle mandi buat timbangan berat badan dulu, kengkonon start diet harinikan...
So far mmg berjaya diet aq, tapi tepat 12 mlm aq pegi melantak pulut kuning yg mak aku buat masa birthday nenek aku. Hancur diet terus =,="

Lepas magrib aku ada usha resepi TART TELUR, jadik aku try buat jugak sebab mak aku bising kan.
Kat sini aku sertakan resepinya.

Tart Telur Kantonis

Bahan-bahan curst :
  • 250 gm tepung gandum = 3 cawan 
  • 125 gm butter 
  • 55 gm gula icing = 1/2 cawan
  • 1 biji telur, dipukul sikit
  • Secubit serbuk vanilli atau 1/2 tsp asen vanilla
Bahan-bahan kastad/ filling :
  • 3 biji telur
  • 110 gula kastor = 1 cawan
  • 225 gm air panas = 2 1/2 cawan
  • 85 gm susu cair = 3/4 cawan
  • 1/2 tsp asen vanilla

Cara-cara (penyediaan crust) :
  1. Pukul butter dan gula hingga gebu.
  2. Masukkan telur dan pukul pada kelajuan perlahan. Tambahkan vanilla dan kacau rata.
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil menguli hingga membentuk doh yang lembut.
  4. Ambil sedikit doh dan tekan ke dalam acuan tart hingga kemas. Buang lebihan doh di tepi-tepi acuan tart dengan pisau.
Cara-cara (penyediaan kastad/ filling) :
  1. Larutkan gula di dalam air panas.
  2. Pukul telur bersama susu cair dengan ballon whisk. Masukkan larutan gula di atas tadi dan gaul sebati.
  3. Tapis adunan ke dalam jug kecil.
Cara-cara membakar Tart Telur Kantonis :
  1. Cucuk dasar tart shell yang belum dibakar dengan garfu. Bakar separuh masak di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180-200 C selama 10 minit.
  2. Keluarkan tart shell dari oven.
  3. Tuangkan larutan kastad/ filling ke dalam tart shell dan bakar semula selama 20-25 minit pada suhu 180-200 C atau sehingga kastad masak.

Sebenarnya ada dua cara bakar tart ni, tapi aku amek cara yang senang untuk aku, kalau korang nak cuba cara bakar lain korang boleh rujuk resepi asal kat SINI



So dua gambar ni hasil pertama aku buat, mungkin besok atau lusa aq nak try lagi untuk dapatkan hasil yang lebih baik.

SELAMAT MENCUBA :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...